Sivut

perjantai 17. tammikuuta 2014

maanantain ja keskiviikon tunnit

Olin maanantaina taas Takkulassa tunnilla, ja menin Hupulla. Ennen tota tuntia olin Hupulla menny kaks kertaa, ja en hirveesti tykänny. Yritin kumminki pitää positiivisen mielen ratsastusta ajatellen, vaikka heppa ei ollukkaa niin mieluinen. Tunnilla tehtiin taas niitä perus asioita mitä tolla tunnilla tehään oikeestaan aina, siirtymisiä, väistöjä ja lisäyksiä, ja mentii jopa myös puomeja. Alussa Hupu tuntu siltä samalta miltä se oli tuntunu ennenki ku sillä olin menny, eli jäykältä, kovalta suusta ja muutenki aika järkyttävältä. Alkuravien jälkee ruvettii tulemaa pääty-ympyröillä olevia puomeja, ja siin kohtaa joku loksahti mun päässä ja rupesin tajuumaa miten sitä hevosta piti ratsastaa. Yhtäkkii se ei painanu enää kädelle eikä ollu kovin jäykkä. Se oli kyl kiva fiilis saada se hevonen kulkee ees jotenki päin.

Siin jossai vaiheen otetii laukkaa, tai no mä laukkasin kumpaaki suuntaa ehkä yhen pääty-ympyrän, koska laukassa Hupu juoksi alta ja muutenkaa en viittiny pilata sitä tunnetta mikä saatii hetkittäin ravissa. Olin kyl yllättyny et Hupu oli niinki kiva, mitä se oli. Sitä pitää ratsastaa tosi kevyellä kädellä et se myötää, muuten se painaa vaa vastaa.

 
 
Keskiviikkona oltii sitte Empun kans Korpparissa pitkästä aikaa estetunnilla. Menin Moonilla, ja sillä en ollu ennen mennykkää, joten oli kiva koittaa sitä. Meidän kummankin hevoset oli jo tunnilla, nii ei tarvinnu laittaa kuntoon. Kun pääsin selkään, alotin melkein heti taivuttelun. Mooni tuntu heti ihan kivalta, kuunteli hyvin ja oli suht pehmee. Ravattiin ja laukkailtiin kumpiikin suuntiin, otin vastalaukkoja opettajan pyynnöstä, että saisin takajalat aktiivisemmiks.
 
 
 
 
Ruvettiin tulemaan jumppaa, mitä siis mentiin koko tunti. Alkuks tultiin pienenä, ja siitä sitte nostettiin koko ajan. Moonilla oli tosi helppo hypätä, se osas ite kattoo et mihin jalkansa laittaa, tosin ku Veera jolla viimeks hyppäsin. Tuli ihan hyviä hyppyjä ja pääsin mukaaki oikeestaa kaikkii hyppyihin, joka on sinänsä yllättävää. Suurimmaks osaks se oliki ton hevosen ansiota,koska sillä oli helppo hyppy ja se ei välittäny mun virheistä.  
 
 
 
 
Mentii tota kumpaaki suuntaa, ja sit mä, Emppu, ja yks tunnilla oleva tultii toi tollassen isoimpana mitä tos kuvas näkyy. Eli jonai 70cm korkeena. Lopussa ravattiin tietysti loppuravit ja Mooni tuntu kyl tosi kivalta siin vaihees (:  Voisin mennä sillä mieluusti uudestaa, ja aattelinki ehkä ruveta käymää tuol korpparis enemmän tunneilla, sillä noh, Takkulassa opetus on mitä on, nii en viittis maksaa ihan turhasta. 
 
.






 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti